top of page
  • Foto van schrijverJoost Elli

Koopzondag op het Gouden Kruispunt

Afgelopen zondag had ik het ongelukkige idee om ’s middags naar het Gouden Kruispunt te gaan: een stenen woestijn met daarin alle winkelketens die u ook elders treft en een struinende menigte, die nog het meest doet denken aan het publiek van een meezingfestival.


Het Gouden Kruispunt op zondag is nooit een goed plan. Dan is het koppenlopen. Bedenk daarbij dat het het einde van de koopjesperiode was én dat vorige week er de geldautomaat werd opgeblazen. Er vielen dus ook nog plofkraak-toeristen te verwachten.


Het begint met het vinden van een parkeerplaats. Want naar het Gouden Kruispunt ga je niet met de fiets. Dit is een autopubliek. En ondanks het feit dat je toch gewoon het hele complex af gaat dweilen, geniet het de voorkeur te parkeren voor de winkel waar je eigenlijk voor komt. Dat zit kennelijk in onze aard. Dan stap je uit en gesticuleer je onmiddellijk naar drie auto's die op vinkenslag liggen dat je net bent aangekomen. Ongezien ben je er nooit, altijd houdt iemand je in de gaten, je moest zomaar eens op weg zijn naar je wagen. Daarna begint het slenteren, met de meute mee. Het is per slot van rekening zondag en er is geen haast bij. Er valt verder vandaag niks te doen.

Ik probeer tegenwoordig terug wat vaker in een winkel te kopen. Een beetje vanuit de naïeve idee dat ik dan bijdraag aan het verdere bestaan ervan. Als straks iedereen alleen nog online inslaat is er geen Gouden Kruispunt meer. Dan wordt shoppen op zondag ‘iets van vroeger’, zoals het circus of het steakfestijn. Duizenden mensen zullen met hun zondag geen blijf meer weten. Dus, dacht ik, ik heb een nieuwe regenjas nodig, en dat is een gelegenheid mijn nobele gedachtengoed weer eens in de praktijk te brengen. Een specifiek modelletje, noem het 'gekleed', dat, zo liet ik mij vertellen in de A.S.Adventure in de stad, enkel in het filiaal op Het Gouden Kruispunt verkrijgbaar was. Daar hebben ze, behalve die oudmodische outdoorkledij, ook een fashionlijn.


Je zou denken dat mensen die hun rustdag, de dag des Heren, offeren voor een winkelstonde, dat voor hun plezier doen. Maar afgaande op de norse blikken schenen de meesten hier eigenlijk tegen hun zin te zijn. Ik van mijn kant dartelde de A.S.Adventure binnen om eindelijk die regenjas te gaan vinden, een aankoop die ik al een tweetal jaar voor mij uitschuif. Ja, dat heb ik zo soms in me: als ik mijn hoofd ergens op heb gezet dan zal het dat zijn. Die ene jas van RAINS, niks anders.


Stel u een kind voor dat zijn speeltje niet vindt. Dat was ik. Geen RAINS. Outdoor bij de vleet, maar van de zogeheten modelijn viel maar weinig te merken. Een verkoper bracht verheldering: de RAINS-collectie bleek een zogeheten online-product te zijn geworden. Met gebogen hoofd verliet ik de winkel. Buiten vloekend en tierend. Boos liet ik mij opnieuw meevoeren door het morrende volk.


Dan is het opletten geblazen: dan staat de val wagenwijd open. Dan wordt het dolen langs winkels waar je normaal zelfs simpelweg geen oog voor hebt. Voor je het weet heb je een vaas of een badmat gekocht. Alles om niet van een kale reis thuis te komen. Iets wat je online nooit zou bestellen.



Vindt u deze blog wel wat hebben? Geef hem onderaan een hartje!

Delen op Facebook of Twitter kan ook: klik op de knop linksonder en klaar. Wilt u graag reageren? Dat kan beneden op deze pagina (opgelet: uw reactie is zichtbaar).

2023, 30 juli, Sint-Joris-Winge (Gouden Kruispunt) (België). Foto: Ilse Geens.


Uitgelezen? TELKENS ALS JE NAAR ONS KOMT, mijn single, blijft voor u onverminderd beschikbaar op Spotify, op YouTube of te koop in de iTunes Store (99 cent).

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Mood food

Comments


bottom of page