Mithe bracht in 2016, zolang is het alweer geleden, de hilarische poppenmusical Avenue Q. Het is zonder twijfel de meest originele productie die ik heb gedaan.
Er hangt een sfeertje rond het begrip poppentheater dat me niet zint, de mannen (let maar op: het zijn meestal volwassen mannen die met poppen spelen) die ermee bezig zijn hebben al dan niet in mijn verbeelding lang haar en worden een beetje geplaagd door een overdaad aan zelfernst. Ik heb eigenlijk nog nooit een fijn poppenacteur ontmoet. En meestal zijn de poppen waarmee hij het doet (de insinuatie is onbedoeld) ook gewoon lelijk.
De productie van Avenue Q nam een beetje een valse start met een avondsessie poppenmaken. Een docent van het Antwerpse theater FroeFroe (die naam beloofde al weinig goeds) zou de kunst van het poppen scheppen ons meester maken. FroeFroe laat aan alles voelen dé poppenreferentie te zijn. Maar toen de emmers stijfsel en de zakken papiersnippers werden aangerukt wist ik meteen dat er van al die beloofde innovatieve ideeën weinig in huis zou komen. Ik associeer papier-maché vooral met dreumesen van drie en iets te vrolijke, vaak wat voluptueuze, ergotherapeuten in woonzorgcentra. Van dat soort jammerlijk maar goedbedoelde enthousiasme viel bij Froe, zo had ik hem genoemd want zijn echte naam kwam ik niet te weten, het interesseerde me ook niet echt, weinig te merken. “Om den brode poppen maken, daar word je ook niet vrolijker van,” herinner ik me mezelf te hebben bedacht.
Het was Froe nochtans vooraf duidelijk gemaakt dat we trachtten naar een soort van Muppets. Maar ook een herinnering doorheen de avond daaraan bracht weinig verandering in zijn benadering. We lazen alleen wat toenemende irritatie af in de manier waarop hij al roerend het lijmmengsel in zijn emmer levend trachtte te houden. Ging die musicalbende nu beweren dat hij niet wist hoe poppen te maken of wat?
YouTube bood de oplossing (YouTube biedt altijd de oplossing). We waren op zoek naar Sesamstraat-achtige creaturen en daarvan vind je op het net gewoon de nodige tutorials. Als je als gezelschap Avenue Q gaat spelen kost dat je een bom geld aan rechten, maar daar krijg je dan gelukkig wel de nodige informatie bij van hoe je de dingen aan moet gaan pakken. Want vergis u niet: met een musical doe je doorgaans niet zomaar wat je wilt. Dominique Dumalin en Marita Van Breedam, beiden gepokt en gemazeld bij Mithe, niet alleen als actrices maar ook als creatievelingen op allerlei gebied, gingen met de tutorials aan de slag. Het resultaat was verbluffend. Froe was daarmee vergeten.
V.l.n.r. Kate Monster, Veerle Thibaut en ik. © Liesbet Selleslach (Lach Fotografie)
Avenue Q was voor mij een kantelpunt. Voor het eerst sinds heel lang was ik aan mijn schrijftafel gaan zitten. En daar bleef ik totdat het stuk volledig was vertaald. Nadien kwam ik nog een drietal keren samen met Kristel Lamerichs (vocale leiding) en Pieter-Jan Martens (regie, daarnaast ook zakelijk coördinator en dagelijkse leiding bij Mithe) om te redigeren en vooral de songs verder op punt te zetten. Dat waren heerlijke momenten, het is prettig ploeteren (want dat is het) met die twee, en hoewel ik het leeuwendeel van het werk voor mijn rekening had genomen is hun verdienste aan het eindresultaat minstens even groot. Het verschil zit hem in de details. Het is daar dat ik een van die belangrijke levenslessen trok: voel je niet te beroerd om hulp of feedback te vragen.
De hoofdrol was voor Brieuc Van Kersschaever (Princeton) en dat was een terechte keuze. Lucas Hermans (Nicky) en Veerle Thibaut (als Kate Monster, wat een debuut!) hadden de belangrijkste bijrollen. Leen Doms (als Isabelle A., in de oorspronkelijke versie is dit Gary Coleman, de vergeten acteur die de wat ouderen onder ons zich wellicht nog herinneren als de kleine zwarte dikkerd Arnold) en ik (als Brian) waren de enigen die speelden zonder pop, wij waren dus gewoon ‘mensen’. Voor mij was het ook de eerste keer dat ik met geluidsversterking speelde en ook dat gaf een extra dimensie aan de beleving.
De tien voorstellingen verkochten moeiteloos uit en de reacties van pers en publiek waren zo goed als unaniem lovend.
Uit de vooraankondiging:
“Toen onze Leuvense Musicalcompagnie Mithe een kleine twee jaar geleden de Belgische rechten binnenhaalde voor de musical Avenue Q, was het feest. Want vergis u niet, Avenue Q is niet zomaar een kleintje.
Avenue Q ging in 2003 in première op Broadway en wordt er sindsdien onafgebroken opgevoerd. Het is daarmee een van de langstlopende musicals in de geschiedenis van Broadway. Het stuk werd met prijzen overladen, waaronder drie prestigieuze Tony Awards (beste musical, beste verhaal en beste muziek). De productie werd naast een Noord-Amerikaanse tournee ook opgevoerd in Engeland, Zweden, Israel, Australië, Brazilië, Spanje, Argentinië, Frankrijk, China, Mexico en Polen. En dus nu, met Mithe, kent de musical ook haar Belgische première en bij uitbreiding die van de Lage Landen.”
Uit de pers:
"Musical Compagnie Mithe bracht vrijdag de Nederlandstalige première van Avenue Q. Ze stonden in voor de vertaling en maakten de poppen zelf. Geen sinecure, zeker omdat dit stuk nog een extra dimensie heeft met het poppenspel. Een uitdaging van formaat, waar dit liefhebbersgezelschap zijn handen aan vol had.
'Het leven doorspekt met humor'
Avenue Q vertelt het verhaal van Princeton. Hij heeft net zijn master Germaanse behaald en denkt dat de wereld op hem aan het wachten is. De realiteit komt hard aan en in zijn zoektocht naar een nieuwe stek komt hij op Avenue Q terecht. Niet de meest chique buurt, maar er wonen een heleboel aardige mensen. Blijkbaar hebben ze allemaal één ding gemeen: ze vinden hun leven kut. Princeton gaat op zoek naar het doel in zijn leven.
De show opent in een alledaagse straat. Een bordje ‘Te huur’ hangt aan een gebouw en een dromerige jongeman komt langs met zijn diploma nog in de hand. Hij maakt kennis met de bewoners van de panden die eigenlijk wel gelukkig zijn, maar toch niet. Hij leert Kate Monster kennen, een lieftallige jongedame waar hij dadelijk een klik mee heeft. De conciërge van het gebouw, niemand minder dan Isabelle A, verhuurt hem een flat en zijn echte leven kan beginnen.
'De cast van Mithe brengt alle emoties vlekkeloos over'
Avenue Q is het verhaal van ieders leven. Een leven vol leuke gebeurtenissen, maar met minstens evenveel teleurstellingen. Je moet er echter door en met de hulp van vrienden lukt dat allemaal wel. Wie weet komt je ultieme droom nog wel eens uit. Humor is een van de beste wapens in dat leven en daar staat deze Avenue Q bol van. De cast van Mithe brengt al deze emoties ook vlekkeloos over. Iedereen zit mooi in zijn rol en het geheel komt zeer goed over in de zaal. Dit is een van de belangrijkste zaken in deze musical, waar het verhaal maar gewoontjes is, maar de persoonlijke kantjes van ieder personage o zo belangrijk zijn. Ook vocaal staat er wederom een sterk team.
Het decor is mooi gemaakt en biedt zeer veel mogelijkheden. Het beperkt ook de nood aan andere rekwisieten die moeilijk weg te steken zijn op de kleine scène van dit leuke theater. Een efficiënt, mooi lichtplan en goed afgesteld geluid vervolledigt het plaatje. Het poppenspel staat reeds op een heel hoog niveau, maar nu en dan verlies je nog de connectie met eentje. Nooit lang, maar als die momentjes er nog uit geraken gaan de poppen nog meer kunnen blinken. En dat verdienen ze, dankzij het puike werk van de mensen op de scène!
'Avenue Q bevat zeer leuke humor, doorspekt met Vlaamse knipogen'
Mithe staat met deze Avenue Q garant voor een leuke avond. De vertaling klink natuurlijk en zorgt voor een zeer leuke humor, doorspekt met Vlaamse knipogen. Wil je eens goed lachen met het leven, dan is Avenue Q the place to be!"
Bron: Musicalvibes (Patrick Defort)
V.l.n.r. Rod, Lucas Cortoos, Kate Monster, Veerle Thibaut, Lucas Hermans, Nicky en Ben De Coster. © Liesbet Selleslach (Lach Fotografie)
Credits
NEDERLANDSE VERTALING | Joost Elli, Pieter-Jan Martens & Kristel Lamerichs
REGIE | Pieter-Jan Martens
VOCALE LEIDING | Kristel Lamerichs
PRODUCTIELEIDING | Joost Elli & Pieter-Jan Martens
LICHTONTWERP | Erik Luyten
LICHTTECHNIEK | Erik Luyten & Wouter Devos
GELUIDSONTWERP | Ludo Vleugels & Maarten Deboes (SELV)
POPPENMAKERS | Dominique Dumalin & Marita van Breedam
DRUKWERKEN | Lucas Hermans & Kristel Lamerichs
KAP & GRIME | Leen Doms
ACTEURS | Brieuc Van Kersschaever, Veerle Thibaut, Lucas Hermans, Lucas Cortoos, Joris Coninx, Charlotte Van Herck, Helen Henrioulle, Joost Elli, Leen Doms, Ben De Coster, Anna Vereertbrugghen
Meer AQ
De soundtrack van de Broadway-cast uit 2003 is integraal te beluisteren via o.m. Spotify en is bovendien nog steeds verkrijgbaar op cd. YouTube bulkt van de fragmenten en ook integrale zaalopnamen zijn er te vinden, evenwel van zeer povere kwaliteit, er is er niet een goede bij. Voor zover ik weet is tot nog toe verder geen officieel beeldmateriaal uitgebracht.
Wie er maar niet genoeg van kan krijgen kan terecht op avenue.com, daar wordt er een hele website aan gewijd en worden de toegangen tot allerlei communities op een rijtje gezet. Op Facebook kan je zelfs vriend worden met de figuren, wat de ongemeen grote populariteit van de musical nog maar eens in de verf zet.
De officiële voorstellingen zouden per 26 mei 2019 zijn geëindigd. Wie de Vlaamse vertaling wenst te spelen dient daarvoor eerst de opvoedingsrechten op te vragen bij Almo alwaar ze werden neergelegd.
Comments